WEKO3
アイテム
学校コミュニティにおける心理職活用システムの作成―学校管理職のインタビュー調査から―
https://atomi.repo.nii.ac.jp/records/3403
https://atomi.repo.nii.ac.jp/records/3403b20a610a-b99a-4ef7-bce2-cc9d93e007b9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-05-13 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 学校コミュニティにおける心理職活用システムの作成―学校管理職のインタビュー調査から― | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学校コミュニティ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学校管理職 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 心理職 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 活用システム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 修正版グラウンデット・セオリー・アプローチ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | school community | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | school psychologist | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | system of use | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | modified Grounded Theory Approach | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | category\n | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
山口, 豊一
× 山口, 豊一
× 伊藤, 花奈
× 下平, 幸枝
|
|||||||||||
著者(ヨミ) | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 7464 | |||||||||||
姓名 | ヤマグチ, トヨカズ | |||||||||||
著者(ヨミ) | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 7465 | |||||||||||
姓名 | イトウ, カナ | |||||||||||
著者(ヨミ) | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 7466 | |||||||||||
姓名 | シモヒラ, ユキエ | |||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 7467 | |||||||||||
姓名 | YAMAGUCHI, Toyokazu | |||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 7468 | |||||||||||
姓名 | ITO, Kana | |||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 7469 | |||||||||||
姓名 | SHIMOHIRA, Yukie | |||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
跡見学園女子大学 | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
志木市立教育サポートセンター | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
跡見学園女子大学心理教育相談所 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
ATOMI UNIVERSITY | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
SHIKI EDUCATIONAL SUPPORT CENTER | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
ATOMI UNIVERSITY CENTER FOR EDUCATIONAL AND PSYCHOLOGICAL COUNSELING | ||||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,学校コミュニティにおける心理職活用システムを明らかにすることである。調査は,5つの学校における計6名の学校管理職が対象とされた。調査時期は,2011年7月~8月であった。第一筆者によって,調査対象者(グループ面接)に半構造化面接が実施された。分析方法として,質的研究法の1つである修正版グラウンデット・セオリー・アプローチが用いられた。 その結果,36の概念が抽出され,8つの下位カテゴリーに統合された。そしてそれらは,5つの上位カテゴリー【学校の体制】【連携の推進】【心理職の活用形態】【専門家の活用】【コーディネーターの資質と役割】に統合された。これらの上位カテゴリーは,たとえば【コーディネーターの資質と役割】が,【学校の体制】【連携の推進】と相互に影響し合っていることが示唆された。 |
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this research is to clarify how the system of the use of school psychologists works in school communities. The subjects of the research, conducted from July to August 2011, are six executives in five schools. The first author carried out semi-structuring group interviews, adopting the Grounded Theory Approach, one of the qualitative methods. This approach enabled us to define 36 notions, integrated into 8 subcategories. The subcategories are further integrated into 5 supercategories: “school system”, “promotion of cooperation”, “forms of the use of school psychologists”, “consulting specialists” and “the quality and the role of coordinators”. The research has found out among others that “the quality and the role of coordinators” affect the “school system” as well as the “promotion of cooperation”, and vice versa. |
|||||||||||
書誌情報 |
跡見学園女子大学文学部臨床心理学科紀要 号 1, p. 53-67, 発行日 2013-03 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2187-7343 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
その他の言語のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | A Basic Study on the System of the Use of School Psychologists in School Commnities; Focusing on the Results of Interviews with School Executives | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 跡見学園女子大学 | |||||||||||
出版地 | ||||||||||||
東京都文京区 | ||||||||||||
出版者(ヨミ) | ||||||||||||
アトミガクエンジョシダイガク | ||||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
ATOMI UNIVERSITY | ||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | text |